Schilderen
‘Het voortdurend op zoek zijn naar dat éne pregnante beeld waar alles inzit.’
Schilderen is voor mij een zoektocht naar intensiteit, naar intens leven, naar een kleurrijk leven. Door het schilderen kijk ik anders naar de werkelijkheid. Ik schep mijn eigen werkelijkheid waar ik mij goed bij voel. Maar ik schilder niet alleen voor mezelf. Ik wil dat mensen ervan genieten.
Kunstenaar zijn is een manier van leven. Het maken van een schilderij is voor mij ook een strijd. Een solitaire, innerlijke strijd en zoektocht om te komen tot harmonie. Maar kunst mag ook heftig zijn en confronterend. Confrontatie kan een bepaalde schoonheid teweeg brengen. Aanleidingen om te schilderen zijn voor mij divers en uiten zich ook in divers werk. Portretten, figuratief, vrij werk, in het ene schilderij is het motief eenvoudig te herkennen en in het andere ligt de zeggingskracht in de beweging en de structuur van het materiaal.
Portretten
‘
Niks is willekeurig, alles heeft een betekenis.’
De gevoeligheid van de mens, dat je contact hebt met het innerlijk van die persoon, is wat mij fascineert aan portretschilderen. Ik vind het mooi als iemand dat blootgeeft. Mijn portretten moeten het karakter van de persoon naar boven halen. De psyche van de mens intrigeert mij. Een portret moet oprecht zijn. Ik wil dat anderen bij het zien van het portret zeggen ‘ja, dat is hem’. Mensen moeten zich thuis voelen bij het schilderij.
Een portret hoeft geen exacte weergave van de werkelijkheid te zijn, als het karakter maar duidelijk voelbaar is. Een portret moet ook een stevig schilderij opleveren, met een goede compositie, waar veel op te zien is, dat verwondering oproept.
Vrij werk
‘Het is zo mooi als echte aarde verwordt tot iets dat op het heelal lijkt.’
In mijn vrije werk zie je elementen uit de natuur terug: vormen van riet, wuivend riet, abstracties van zeilen, boten en beweging van wind. Belangrijk is een goed, grafisch lijnenspel.Ondanks dat het abstract lijkt, heeft het werk vaak een figuratief thema (wind en heelal).
Ik verzamel materialen als ik op reis ben. Rode, ijzerhoudende aarde uit Spanje, ‘driftwood’ uit Canada, stukken roest uit het Juttersmuseum van Texel, maar ook de aardegrond van Spaarnebuiten. De structuur van de materialen versterkt de intensiteit van het schilderij.